Petra Nováková Ondreičková: Hlava v oblacích, nohy na zemi

1. 8. – 24. 8. 2025
Státní oblastní archiv v Třeboni
50/30 Kč

Anotace

Historický areál bývalého augustiniánského kláštera v Třeboni, v němž nyní sídlí Státní oblastní archiv, se v site-specific instalaci Petry Novákové Ondreičkové stává místem subtilního dialogu mezi minulostí a současností, ale i prostorem pro zamyšlení nad podstatou našeho vnímání reality.

Název výstavy Hlava v oblacích, nohy na zemi evokuje základní lidskou dichotomii mezi snem a realitou, mezi transcendentní touhou a žitou zkušeností. Petra Nováková Ondreičková ve výstavě navazuje na své předchozí myšlenkové cykly Genius loci a Biotopy, přičemž mentální krajina, kterou v instalaci reflektuje, je utvářena dvěma rozdílnými přístupy k vnímání skutečnosti – racionálním a intuitivním.

Autorčin přístup k tvorbě vychází z důkladné znalosti materiálu, s nímž pracuje – papír se v jejích rukou stává médiem překračujícím vlastní hranice. Často se vrací ke svým dřívějším dílům a transformuje je do nových konceptuálních celků. Vznikají tak prostorové koláže z perforovaného papíru, ve kterých vědomě pracuje se světlem, stínem a fyzickou povahou objektu. Tato metoda „recyklace“ vlastní tvorby odráží hlubší přesvědčení o cyklické povaze existence a nekonečných možnostech reinterpretace.

Realizační tým: kurátorka Lucie Kukačková // grafika a střih videa Anežka Hlinková // instalace a light design Aleš Němec // foto Jan Škrabánek // kamera Martin Pikl

Velké díky patří týmu Státního oblastního archivu v Třeboni, bez kterého by se tato výstava nemohla uskutečnit.

Otevírací doba

  1. Otevírací doba před festivalem VIDINY – 1., 7., 8., 14., 15. 8. 14:00–17:30

  2. Otevírácí doba během VIDIN (20.–24. 8.) – 11:00–17:30

Vstupenky

  1. Vstupné: 50/30 Kč

  2. Pro návštěvníky výstavy Rybí zpěvy Petra Nikla v Galerii 105 s platnou vstupenkou vstup zdarma.

  3. Vstupné během VIDIN s akreditací zdarma

O autorce

Petra Nováková Ondreičková studovala textil na SUPŠ v Bratislavě, na VŠUP v ateliéru Adély Matasové v Praze, absolvovala také stáž v ateliéru sochařství na Nottingham Trent University a stáž v Cité des Arts v Paříži. Každoročně vystavuje doma i v zahraničí. Zúčastnila se významných mezinárodních výstav, jako je Benátské bienále v roce 1999, nebo Germination Europe 8 v Bredě a Athénách, Česko-slovenská zahrada v Londýně, mezinárodní projekt Real – Utopic Breakfast v Míčovně Pražského hradu, Trojí možnost ve Špálově galerii Praha a Vzdálené podobnosti ve Veletržním paláci pod taktovkou manželů Jany Ševčíkové a Jiřího Ševčíka.  Svá díla měla možnost představit na The Factory Art Project v Berlíně a Londýně, L'art Slovaque v Paříži,  samostatně v Galerii Cindy Lisica v Houstonu, Washingtonu. Její práce jsou součástí sbírek státních i soukromých galerií a sběratelů.